Leerlingen

Lekker in je vel op school

Voel jij je boos, verdrietig, bang, gestrest, down of eenzaam of word je gepest? Dat is helemaal niet gek: 30% van de jongeren voelt zich wel eens minder lekker in z’n vel. Blijf er niet mee lopen! Bij deze mensen kun je terecht als je wilt praten of als je ziet dat iemand anders hulp kan gebruiken:

Mentor

Op het Amadeus zien wij jou echt staan. Je mentor speelt een coachende rol. Even een gesprekje kan altijd. Ook werken we met kleinschalige Onderwijsteams die (vaak meerdere jaren) verantwoordelijk zijn voor één groep leerlingen. Zo leren experts en leerlingen elkaar goed kennen, krijg jij de beste begeleiding en voelt een grote school toch kleinschalig. We vragen wel van jou zelf actief te zijn en aan te geven waar je hulp bij nodig hebt. Samen komen we graag tot een goede oplossing.

text-image-2.png

Anti-pestcoördinator

Het is belangrijk dat jij je veilig voelt op school. Om pesten tegen te gaan hebben wij een anti-pestprotocol en twee anti-pestcoördinatoren (Tomas Meijer en Els van Barneveld). Zij zijn het aanspreekpunt voor ons anti-pestbeleid. Je kunt ze aanspreken als ze op school zijn of  bereiken via de mail: antipesten@amadeuslyceum.nl

Vertrouwenspersoon

Soms zijn er dingen die je liever niet met je mentor wilt bespreken. Je kunt dan altijd terecht bij de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat vertrouwelijk om met de informatie die je met hem/haar deelt. De vertrouwenspersonen op onze school zijn Frank Versteegt, Daniek van Doorn en Yasmin de Kok. Zij zijn te bereiken via de mail: vertrouwenspersoon@amadeuslyceum.nl

Anoniem melden Meldpunt

Zie, hoor of ervaar je iets in of rondom school waarvan je denkt ‘dit is niet oke’? Je kunt een (vermoedelijke) onveilige/ ongewenste situatie, gebeurtenis of zorgwekkend gedrag melden via de knop op de website en het leerlingenplein. LET OP: het meldpunt is niet bedoeld om levensbedreigende/
acute situaties te melden.

Bij spoed bel je altijd het alarmnummer 112.

Andere volwassene die je vertrouwt

Als je ergens mee zit, kun je ook andere mensen buiten de school hierover in vertrouwen nemen. Denk aan een familielid, goede buurman of -vrouw of iemand anders in je directe omgeving. Zij kunnen naar je luisteren en misschien samen met jou op zoek gaan naar een oplossing.

Hulp buiten school

voor een luisterend oor www.kindertelefoon.nl
- problemen met pesten www.pestweb.nl
- is een dierbare overleden? www.troostvoortranen.nl
- wil je gewoon met iemand praten? www.deluisterlijn.nl
- heb je depressie klachten? www.mentaalvitaal.nl/voor-jongeren
- zijn je ouders gescheiden? www.villapinedo.nl
- vragen over allerlei onderwerpen www.mindkorrelatie.nl
- als een van je ouders ziek is www.jongemantelzorgers.nl
- vragen over seksualiteit www.sense.info
- online iets vervelends meegemaakt? www.meldknop.nl
- vragen over drugsgebruik www.drugsinfoteam.nl
- te maken met seksueel geweld? www.centrumseksueelgeweld.nl
- seksuele oriëntatie of gender-identiteit www.jongenout.nl
- vragen over geld of schulden www.scholieren.nibud.nl

Zelfmoordpreventie voor jezelf of een ander:
www.113.nl of bel 113

Jongerencoach

Heb je behoefte aan een luisterend oor of een steuntje in de rug? Bv omdat je stress ervaart, je je onzeker voelt over je lichaam of keuzes die je moet maken of je hebt struggles thuis of met je vrienden. Dan ben je welkom bij Els van Barneveld. Maak een afspraak via je mentor, Teams of via e.van.barneveld@amadeuslyceum.nl.

p1230067.jpg

Trainingen

Op het Amadeus worden er elk jaar verschillende trainingen welbevinden aangeboden. Deze trainingen worden in drie rondes aangeboden en hebben diverse thema's.

• Assertiviteitstraining: Het doel van deze training is meer inzicht op verschillende sociale situaties op school en het vergroten van de bijbehorende sociale vaardigheden.
  • Lekker in je vel training: Het doel van deze training is het verminderen van onzekerheid in verschillende situaties op school. In deze training gaan we aan de hand van concrete situaties werken aan een reëel en positiever zelfbeeld.
  • Faalangstreductietraining: Het doel van deze training is het vergroten van je kennis en inzicht over faalangst en hoe dat bij jou in zijn werk gaat. Aan de hand daarvan leer je praktische vaardigheden om de hierbij horende spanningen en klachten te verminderen.
  • Motivatietraining: Het doel van deze training erachter te komen waarom je niet zo gemotiveerd bent voor sommige vakken of school in zijn algemeen en samen te kijken hoe we hier iets aan kunnen doen!
  • Omgaan met jezelf training: Het doel van deze training is het beter leren omgaan met jezelf, de druk die je jezelf soms kan opleggen en het verminderen van stress rondom school en huiswerk.
  • Omgaan met tegenslagen: Het doel van deze training is het bieden van een veilige en open plek om te kunnen praten over de dingen die er spelen in jouw leven. In de training gaan we samen kijken wat er allemaal speelt, hoe je dingen wat meer een plekje kunt geven en hoe je weer meer ruimte krijgt voor jezelf!