Amadeus cultuur

We hopen dat leerlingen onze school verlaten met veel meer dan alleen een diploma. Daarom zijn creativiteit, zelfsturing, nieuwsgierigheid en dialoog & respect voor elkaar heel belangrijk in onze “Amadeus cultuur”.

Amadeus van de toekomst

We willen leerlingen in hun tijd op het Amadeus meer meegeven dan kennis. Een actieve, nieuwsgierige én zelfstandige houding bijvoorbeeld. Maar ook oog voor anderen en de wereld om zich heen én een goed idee van wie ze zijn en wat ze kunnen. De juiste bagage om de wereld te gaan ontdekken dus.

Op het Amadeus willen we toekomstbestendig en uitdagend onderwijs bieden. Daarom werken we vanaf schooljaar 2022/2023 op een vernieuwende manier. Onderwijsteams, bestaande uit ongeveer 10 mentoren, experts en domeinbeheerders, hebben elk de verantwoordelijkheid over een eigen groep (van 100-120) leerlingen, die ze meerdere jaren volgen en begeleiden. Wel zo stabiel én flexibel, omdat de teams weten wat hun leerlingen nodig hebben en alle vrijheid krijgen om daarvoor te zorgen.

Zowel leerlingen als medewerkers hebben ‘eigenaarschap’ over hun werk. Er is veel ruimte voor dialoog én veel oog voor de voortgang. Zonder daar altijd direct een cijfer aan te verbinden. Op die manier draagt ons ‘onderwijs van de toekomst’ bij aan optimale persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen.

De “Amadeus cultuur” in het kort:

• * Zelfstandig en zelfsturend leren werken, met de juiste begeleiding
  • * Aandacht en respect voor elkaar en voor de wereld om ons heen
  • * Alle ruimte voor creativiteit en persoonlijke ontwikkeling
  • * Uitdagend onderwijs dat de nieuwsgierigheid prikkelt
thumbnail-grid-1.jpg

Zelfsturing en persoonlijke ontwikkeling

Op het Amadeus geven we leerlingen graag de regie over hun eigen ontwikkeling en leerproces. Zelfsturing noemen we dat. Ze leren zelfstandig werken, worden verantwoordelijk voor hun eigen planning en leren de gevolgen inschatten van de keuzes die ze maken. Ze krijgen bovendien alle ruimte om zichzelf te ontwikkelen: om te ontdekken wie ze zijn, wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.

Respect en dialoog

Daarbij krijgen ze intensieve begeleiding, die past bij de leerling, maar ook binnen het onderwijsschema van de school. De Onderwijsteams, teams van mentoren, experts en domeinbeheerders, die verantwoordelijk zijn voor een vaste, relatief kleine groep leerlingen, zorgen ervoor dat leerlingen krijgen wat ze nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Daarvoor werken we allemaal nauw samen. We helpen elkaar, gaan de dialoog aan en luisteren naar elkaar, op een respectvolle manier.

Nieuwsgierigheid

Om creatief en zelfsturend te kunnen werken, heb je als leerling een gezonde dosis nieuwsgierigheid nodig. Niet alleen naar wie je zelf bent en kunt, maar ook naar wat anderen beweegt en hoe hun wereld eruitziet. Het Amadeus wil bij leerlingen de wens aanwakkeren om verder te kijken. Om het onbekende te onderzoeken en in gesprek te gaan met elkaar, bekenden en vreemden. Dat doen we met prikkelend onderwijs, met opdrachten en gastdocenten uit ‘het echte leven’.

p1230089.jpg

Monique, moeder van een leerling en lid Ouderraad

"Als je kiest om voor de klas te staan, dan kan je dat het best op het Amadeus doen. Docenten kiezen hier bewust voor dit type van modern onderwijs en dat merk je aan de leerlingen."

Monique
foto-mireille-diks.jpg

Creativiteit

Het Amadeus Lyceum is een cultuurprofielschool. Dat betekent dat we veel bezig zijn met kunst, cultuur en media in ons curriculum. Dit helpt leerlingen om zich te uiten, creatiever te denken en om meer te leren over de wereld, zichzelf en anderen. In de verschillende leerjaren zijn er talloze (buitenschoolse) activiteiten en cursussen die leerlingen uitdagen, binnen hun eigen interesses en talenten. Ook bieden we wekelijks Amadeusblokken: lesuren die leerlingen zelf mogen invullen met alles wat het Amadeus (extra) aanbiedt en wat hun interesse heeft.

text-image-2.png
mid-page-header-2.jpg