Amadeus van de Toekomst

De wereld om ons heen verandert snel, wij vinden het belangrijk om eigentijds en innovatiefte zijn én te blijven. Daarom hebbenwe achter de schermen hard gewerkt om het onderwijs op het Amadeus te vernieuwen. Deze innovatieve en vernieuwende verandering noemen wij ‘het Amadeus van de Toekomst’.

Wat betekent dit voor jou?

Je krijgt meer ruimte en keuzemogelijkhedenom je eigen leerproces vorm te geven. Dit doe je door (geleidelijk aan) meer regie te nemen over je eigen leerdoelen. En zelf na te denken overvragen zoals: wat en hoe wil ik leren, wat past bij mij, wat heb ik nodig? Mentoren, domeinbeheerders en experts zullen je hierin uiteraard begeleiden en ondersteunen maar...jij staat zelf aan het roer!

Hoe ziet een schooldag er volgend schooljaar uit?

We gaan werken met basisblokken, keuzeblokken en Amadeusblokken. De lessen duren 60 minuten en er is les tussen 9 (soms half 9) en 15.30 uur. We gaan van vier naar drie periodes, (hierdoor heb je dus ook 3 toetsweken) en we gaan meer ‘formatief’ handelen. Dat betekent datje samen met je expert/mentor of domeinbeheerder regelmatig kijkt of je nog wel op schema ligt.
• Basisblokken: deze blokken staan al vast in je rooster; deze blokkenzijn met je klas of clustergroep.
• Keuzeblokken: je kiest welk vak je gaat volgen uit een bepaald aanbod; je mentor kan je helpen bij het maken van de juiste keuze.
• Amadeusblokken: je kijkt goed wat voor jou van belang is om te gaan volgen: extra ondersteuning, verdieping, verbreding, rekenplus, taalplus en nog veel meer. Je maakt naar eigen inzicht een keuze, kiezen of meedoen is niet verplicht.

Hoe ziet de begeleiding er volgend schooljaar uit?

Ook de structuur van de afdelingsteams zal veranderen, we gaan werken met kleine onderwijsteams volgens een zogenaamde ‘Teamgecentreerde Arbeidsorganisatie’(TAO). Een onderwijsteam bestaat uit experts en domeinbeheerders die worden gekoppeld aan een bepaalde groep leerlingen. Er komen meerdere kleine teams (ongeveer 8 expertsen een domeinbeheerder peronderwijsteam) die gekoppeld zijn aan steeds een kleine groepen leerlingen (ongeveer 90 à 120 leerlingen). Dit betekent voor jou dat er nog meer oog is voor wie jij bent en wat jij nodig hebt.

We begrijpen dat het misschien best even wennen zal zijn, voor iedereen. We hebben ons goed laten adviseren door scholen die al min of meer zo werken. We zullen blijven kijken of de dingen die we doen goed gaan of dat er watbijgesteld moeten worden.

Wij hebben er ontzettend veel zin in en kijken uit naar komend schooljaar!

De schoolleiding