Hoe werkt het (op het) Amadeus?

Op het Amadeus pakken we het net even anders aan dan op andere scholen. Hier lees je wat wij belangrijk vinden en wat dat voor jou betekent.

Jezelf ontwikkelen

Op je eigen manier

We willen je op het Amadeus meer meegeven dan kennis en een diploma. Hier leer je ook zelfstandig werken, creatief denken en oog hebben voor anderen én de wereld om je heen. Je krijgt mogelijkheden om je eigen route uit te stippelen en hebt veel te vertellen over je eigen leerproces. Dat vinden we belangrijk. En daarom besteden we (extra) veel aandacht aan deze zaken:

Zelf plannen

Op het Amadeus leer je je eigen werk inplannen. Daarom krijg je in de brugklas al workshops over plannen, samenwerken en afvinklijsten. Elke week krijg je een weekbrief. Daarin geven experts aan wat je wanneer af moet hebben en wanneer je toetsen hebt. Die weekbrief gebruik je om een planning te maken.

Samenwerken in groepjes

Een schooljaar op het Amadeus wordt “opgedeeld” in 3 periodes van 10 weken. Elke periode werk je samen met een nieuw, vast groepje van maximaal vier leerlingen. Jullie verdelen taken, werken aan opdrachten, helpen elkaar, maken samen planningen en bespreken de voortgang met jullie mentor.

Een periode sluit je af met een toetsweek. Daar hoef je niet zenuwachtig voor te zijn: tussendoor “kijken” we namelijk regelmatig of je op schema ligt en wat je nodig hebt om je doelen te halen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kun je vol vertrouwen aan je toetsweek beginnen.

Mentor en onderwijsteam

Jouw mentor is je “personal coach”. Je ziet hem of haar minstens één keer per week en ook tussendoor kun je altijd bij je mentor terecht met vragen, of voor een gesprekje. Je mentor houdt jouw voortgang in de gaten en is ook het aanspreekpunt voor je ouders.
Je mentor is onderdeel van een Onderwijsteam dat jou en een groep andere leerlingen voor een langere tijd begeleidt. Zo zie jij steeds dezelfde gezichten en kunnen zij jou beter ondersteunen in wat je nodig hebt.

Mireille, moeder van een leerling en lid Ouderraad

"Betrokken docenten die meedenken en stapje extra willen zetten. Zelfstandigheid hoog in het vaandel."

Mireille
foto-mireille-diks-1.jpg

Veel aandacht voor cultuur en creatieve vakken

Het Amadeus Lyceum is een cultuurprofielschool. Dat betekent we veel bezig zijn met kunst, cultuur en media. Onze school heeft een prachtig theater en hele mooie ‘specials’-ruimtes: lokalen en ateliers waar vakken als muziek en drama worden gegeven. Je kunt op het Amadeus ook eindexamen doen in de vakken muziek, beeldend en drama.

Bezig zijn met cultuur en creatieve vakken is niet alleen leuk, het helpt je ook om zelf creatiever te denken en om meer te leren over de wereld, jezelf en anderen.

Geen lokaal maar
een domein

Aan het domein zit ook een serre vast. Hier krijgt 1 klas uitleg van een expert, zonder de anderen te storen. Een beetje zoals in een klaslokaal dus. De ‘specials’ (vakken als muziek, sport, practica en drama) volg je meestal niet in een domein, maar in andere mooie ruimtes, zoals ateliers en het theater.

Je rooster is gevuld met basisblokken: de verplichte vakken. Daarnaast heb je ook keuzeblokken. Dat zijn uren die je elke week zelf móet invullen met een vak (of vakken) naar keuze. Bij keuzeblokken kun je ook kiezen voor werken in stilte of samenwerken (niet vakspecifiek). Ook volg je Amadeusblokken: uren die je mág invullen met wat je maar wilt. Je kunt hierbij denken aan mediawijsheid, herhaling van stof, drama, practica: alles wat we (extra) aanbieden.

Zelfstandig werken doe je op het Amadeus in domeinen. Dat zijn grote ruimtes waarin maximaal 2 klassen tegelijk zelfstandig werken. In elk domein zijn altijd experts (vakdocenten) en een domeinbeheerder (onderwijsassistent) aanwezig. Zij helpen je waar nodig en zorgen ervoor dat je op schema kunt blijven. Soms werk je verplicht aan één vak, soms bepaal je zelf met welk vak je aan de slag gaat.

‘Specials’ (dat zijn vakken zoals sport, drama, muziek en practica) volg je niet in een domein, maar in andere mooie ruimtes, zoals ateliers, dramalokalen en het theater.

p1230089.jpg

Eigen laptop en ELO

Elke leerling werkt op het Amadeus op een eigen laptop. Daarop kun je, op school én thuis, aan de slag met de lesstof die we aanbieden in de ELO (elektronische leeromgeving). Dankzij de ELO kunnen docenten en je mentor ook zien of je op schema blijft en waar je misschien ondersteuning of meer uitdaging bij nodig hebt. Je ouders schaffen de laptop aan, de school adviseert welke laptop ze het beste voor je kunnen kopen. Als je ouders een laptop kopen die wij adviseren, wordt je laptop geleverd met alle benodigde software en applicaties en is de laptop direct klaar voor gebruik op school. Je kunt zelf kiezen of je de laptop aan het eind van de dag in je kluisje op school achterlaat of mee naar huis neemt, zodat je hem ook thuis kunt gebruiken voor dingen voor school.

ExtrAmadeus & talentontwikkeling

We bieden je op het Amadeus alle ruimte om jezelf te ontwikkelen. Daarom kun je tijdens en na schooluren meedoen aan allerlei extra activiteiten. Naast extra uitdaging voor leerlingen die dat zoeken (zoals de Brede School Academie, Taaltalent en U-Talent), hebben we ook een eigen buitenschools programma: ExtrAmadeus.

Met het ExtrAmadeus programma kun je al vanaf de brugklas cursussen volgen die jou leuk lijken. Van een modecursus tot een cursus science discovery. Dat doe je buiten schooltijd.

Gymnasiumbrugklas

Leerlingen die gymnasium gaan doen, beginnen daar op het Amadeus al in de brugklas mee. Je krijgt dan meteen Latijn en Grieks.

mid-page-header-2.jpg